LØR 7. / SØN 8. NOVEMBER

Oslo teatersenter

LØR 7. / SØN 7. NOVEMBER
Oslo teatersenter


PROGRAM

Trykk på de hvite boksene for å lese om hver enkelt forestilling.

LØRDAG 7. NOVEMBER



SØNDAG 8/11


WORKSHOPS

Workshop i skuespillerteknikk,
med innføring i metoden.

Kursholder: Even Lynne
Tid: lør 7/11 og søn 8/11 kl 11-17 (2x 6 timer)
Antall plasser: 10
Pris: Kr. 1000,- | Gratis for Scenekunst+-medlemmer
Bli medlem av Scenekunst+ her

  • Hvordan kan skuespilleren hjelpe seg selv til å leve troverdig under innbilte omstendigheter på scenen?
  • Når skuespilleren ikke «får det til» i en scene; hvor er det egentlig feilen ligger?
  • Kan skuespillerfaget tilby konkrete verktøy og begreper som en del av et profesjonelt håndverk?

Søkelyset i kurset settes på skuespillerfagets ABC og grunnleggende byggesteiner. Det gis i den forbindelse en innføring i metoden for handlende analyse, som i dag har stor utbredelse blant de yngre generasjonene av norske skuespillere.

Metoden er basert på Konstantin Stanislavskijs arbeider, og ble innført på Teaterhøgskolen av den russiske professoren Irina Malochevskaja på midten av nittitallet.

Gjennom arbeid med små og øvelsespregede dramatiske situasjoner (såkalte etyder) lærer deltagerne om psykofysiske mål, omstendigheter med pluss- og minus-fortegn, oppmerksomhetssirkler, vurderinger, plutseligheter, tempo- rytme, drivende omstendighet, indre stemme og mange andre viktige elementer innenfor skuespillerfaget.

Forståelsen av de grunnleggende bestanddelene avmystifiserer skuespillerkunsten, og gjør den tilgjengelig for alle som vil løfte sitt sceniske arbeid. 


PÅMELDING
Image
EVEN LYNNE 

Lynne er tidligere dekan for Teaterhøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han var også faglig leder for skuespillerutdannelsen på Teaterhøgskolen i en årrekke, og har sin profesjonelle bakgrunn som skuespiller fra blant annet Den nationale scene, Nathionalteatret og Trøndelag teater.

Til daglig jobber han som førstemanuensis på Steinerhøyskolen i Oslo. Han er også faglig leder for Program of Artistic Excellence in Performing Arts (ArtEx) som eies av KHIO, Den norske filmskolen og Norges musikkhøgskole.

"Hvem vi er"
– om det personlige som materiale.

En workshop med fokus på personlig materiale, spontan dramaturgi, detaljert fysisk arbeid og improvisasjon.

Kursholder: Eva Rosemarijn
Tid: lør 7/11, kl 11-16
Antall plasser: 10
Pris: Kr. 500,- | Gratis for Scenekunst+-medlemmer
Bli medlem av Scenekunst+ her

I mitt virke som regissør utforsker jeg relasjonen mellom publikum og utøver og mellom utøver og menneske. Jeg utvikler en treningsmetode hvor målet er å trene til å være en lyttende utøver i skjæringspunktet mellom å være skuespiller og et levende menneske.

Det hele går ut på ideen om at vi i teateret først og fremst møtes som mennesker, og at vi i møte med enkeltpublikummere kan fremheve menneskelig adferd i en kunstnerisk ramme. Elementer som det er fokus på er personlig materiale, spontan dramaturgi, detaljert fysisk arbeid og improvisasjon.

Gjennom denne 5-timers workshopen vil jeg gi en innføring i denne metoden, og ønsker å starte en samtale om utvikling og tolkning av materialet.

Workshopen passer for de som ser på seg selv som praktiske utøvere innenfor teater og performance, og de som ønsker å utforske dette selv om det er nytt for dem.


PÅMELDING
Image

EVA ROSEMARIJN
Eva Rosemarijn har en mastergrad i Regi fra DAMU, Teaterhøgskolen i Tsjekkia, og har etter studiene jobbet der som dramaturg, samt å regissere egne produksjoner.

Puppets in Action

What is a puppet?  How does it behave?  How does it move?  Why move a puppet or an object when you can move yourself?

Join the world of Wakka Wakka, animating a variety of puppets, materials, and objects! This hands-on workshop is designed to explore the limitless possibilities within the limits of puppetry.

Wakka Wakka is a visual theatre company based in NYC and Norway.

Kursholdere: Kirjan Waage og Gwendolyn Warnock

Tid: søn 8/11, kl 11-16
Antall plasser: 10
Pris: Kr. 500,- | Gratis for Scenekunst+-medlemmer
Bli medlem av Scenekunst+ her

WAKKA WAKKA
Wakka Wakka has been honored with a 2013 Special Drama Desk Award for Sophisticated Puppetry and a 2011 Obie Award Grant.  Wakka Wakka has been awarded a UNIMA Citation of Excellence for “Fabrik: The Legend of M. Rabinowitz” and for “Baby Universe”.  In addition, the company’s work has been nominated for four Drama Desk Awards (“FABRIK” for Unique Theatrical Experience and “Baby Universe” for Outstanding Direction of a Play, Outstanding Music in a Play, Outstanding Sound Design in a Play) and a Hewes Design Award for Puppet Design (Kirjan Waage, “FABRIK”).  For More information about the company please visit www.wakkawakka.org


PÅMELDING
Image

WORKSHOP LEADERS
Kirjan Waage and Gwendolyn Warnock are co-founders of Wakka Wakka. They have created, performed in, directed and designed all of Wakka Wakka’s past works.

Kirjan Waage was born in Haugesund, Norway. He is a graduate of the University of Bologna, Italy, where he studied puppet theatre under Professor Remo Melloni and also received a diploma from the University of Bologna’s Theatre School CIMES. He then moved to Paris to complete the two-year program and the Laboratory of Movement Studies (LEM) at Ecole Internationale de Theatre Jacques Lecoq. A self-taught puppet maker, he started building stuffed animals that later evolved into puppets.

Gwendolyn Warnock hails from Ohio, USA.  She graduated from Northwestern University (Performance Studies), and from the two-year program at Ecole Internationale de Theatre Jacques Lecoq in Paris. Gwendolyn was nominated (along with Mr. Waage) for a 2011 Drama Desk Award for Outstanding Director of a Play for “Baby Universe: A Puppet Odyssey.” She has been an artist in residence at Princeton University and Robert Wilson’s Watermill Center, as well as a guest artist at the Eugene O’Neill Theater Center for the National Puppetry Conference.


Image

Om Oslo fri

Oslo fri er en uformell arena hvor oslopublikummet får et innsyn i byens frie, frivillige og semi-profesjonelle scenekunstmiljø, samtidig som det er en møteplass for byens scenekunstnere.
Oslo fri gir scenekunstnere muligheten til å vise og diskutere sin kunst med andre. Terskelen for hva som vises er lav, og skal legge til rette for visninger av uferdige prosjekter så vel som ferdige forestillinger.
Oslo fri fungerer som en arena hvor grupper kan invitere potensielle investorer, samarbeidspartnere, casting-agenter, teatersjefer ol. til forestillingen sin.